Det andet anlæg - Projekt 2008

Projektet startede i 2008 efter at jeg havde stoppet det første anlæg. Den nye bane dækkede mange af mine behov, men der var for mange irritationsmomenter - også i forholdet til værelset.
I august 2018 valgte jeg derfor at stoppe projektet og gå efter et mere håndterbart anlæg.Idegrundlaget
Hvorfor bygge nyt, inden det gamle anlæg er blot nogenlunde færdigt? Jo, det var flere ting ved gamle anlæg, som irriterede mig. Dem ville jeg forsøge at rette op på med det nye anlæg.
Designet blev foretaget ud fra følgende ønsker/krav:
- Persontog med 4 vogne som standard. Mulighed for 5 vogne ønskeligt på enkelte spor, også på opstillingssporene.
- Større radier på de synlige strækninger.
- Mere landskab, knapt så kompakt skinneføring.
- Pladsen under banen skal kunne udnyttes bedre og være let tilgængelig - også ved støvsugning og lignende kedelige aktiviteter.
- Der skal være udenomsplads i værelset - også når der køres. Der skal dog tages hensyn til tilgang til vinduerne.
- Anlægget skal kunne skilles ad og samles igen uden alt for meget besvær, f. eks. i det tilfælde, at radiatoren skal skiftes.
- Gerne mulighed for at elektronik-intensive dele, f. eks. banegårdsområderne, laves på aftagelige segmenter. Det vil lette bygning, kabling og efterfølgende justeringer. I min alder kan man let føle sig radbrækket.
- Semiautomatisk opstillingsbanegård (vil kræve en udbygning af SD/TCS) og lettere mulighed for at vende tog.
- Større muligheder for rangering og godstogsbehandling.
Sporplanen
Nedenstående billede viser banens layout i reduceret størrelse.

Et skærmdump fra SD/TCS med anlægget (arbejdsoplæg efteråret 2016) findes her.
Fotos
En række billeder fra anlæggets tilblivelse kan ses her.2021-05-07 1400